Executivul Primăriei Baia Mare cere consilierilor ca SPAU să se ocupe de salubrizarea stradală timp de 2 ani - Ziarul de Maramures

Executivul Primăriei Baia Mare cere consilierilor ca SPAU să se ocupe de salubrizarea stradală timp de 2 ani

Executivul Primăriei Baia Mare cere consilierilor locali să aprobe proiectul de hotărâre prin care serviciul de curățenie stradală să treacă în administrarea Serviciului Public Ambient Urban (SPAU) pentru 24 de luni (2 ani). Proiectul se află pe ordinea de zi suplimentară și va fi supus la vot în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Local Baia Mare care se va desfășura astăzi, 9 martie 2022.

Proiectul a fost pus astăzi spre dezbatere în cadrul Comisiei Economice. Șefa de la SPAU Baia Mare, Nora Gheție, prezentă la ședință, a menționat faptul că, pe aceeași ordine de zi există o solicitare de aprobare a Organigramei care va permite o organizare și o coordonare mai bună a personalului. Aceasta a punctat faptul că la momentul de față se muncește cu zilieri care ”vin și nu vin” la lucru.

Doru Dancus, viceprimar Baia Mare, consilier local PNȚCD: ”Suntem într-o perioadă în care demarăm în trombă activitățile pe parte de salubrizare stradală și nu cred că avem o altă alternativă în momentul de față de cât acest mecanism prin care noi să dăm în administrare acest serviciu către SPAU.”

Cornel Varga, consilier local PMP Baia Mare: ”Eu sunt PENTRU acest proiect. Am spus acest lucru de mult, că acest serviciu trebuie să fie în subordinea Primăriei Baia Mare, a Consiliului Local. Dumneavoastră sunteți pregătită să preluați curățenia stradală? SPAU are toate cele necesare pentru a interveni pe curățenia stradală pentru ca orașul să arate mult mai bine? (n.r.-Întrebari adresate Norei Gheție-SPAU) Doresc să fim promți în ceea ce privește derularea acestui serviciu.”

Nora Gheție, șef Serviciul Public Ambient Urban Baia Mare: ”Pentru această activitate nouă, cea de salubrizare stradală s-au făcut deja primii pași în sensul că, au fost închiriate utilajele necesare pentru a se acționa cu promptitudine în teren. Tot pe ordinea de zi avem și Organigrama care cuprinde structura necesară pentru coordonare și angajare a personalului care va deservi această activitate. De când am început, din decembrie, se lucrează cu zilieri care vin și nu vin la lucru și față de care nu există un control asupra activității pe care o desfășoară. Sperăm să avem resursele umane, iar dumneavoastră să ne acordați resursele materiale ca să putem active așa cum este necesar pentru ca orașul să ajungă la standardele cele mai înalte.”

Doru Dancus, viceprimar Baia Mare, consilier local PNȚCD: ”Sunt ferm convins că în momentul în care vom intra în plin cu motoarele costurile vor fi mai mici decât cele avute cu DRUSAL-ul și standardul de calitate mai mare. Trebuie să avem în vedere că multe din serviciile pe care SPAU va trebui să le facă, conform caietului de sarcini, se fac la comanda beneficiarului. Dacă noi vom comanda anumite operațiuni care presupun anumite costuri mai mari pentru a fi mai eficienți într-o anumită zonă cum ar fi curațarea străzilor, operațiuni pe care noi le-am comandat și la operatorul DRUSAL, dar care nu a avut capacitatea să le facă, evident că și costurile ar putea fi mai ridicate pentru o anumită zonă, dar calitatea serviciilor va fi mult mai bună, iar lucrul acesta se va vedea în tot ceea ce înseamnă salubrizare stradală în Baia Mare.”

Horia Buhan, consilier local, a reclamat faptul că documentația a fost trimisă cu întârziere și nu a putut fi studiată suficient raportat la importanța unui astfel de proiect. Mai mult, alesul a cerut ca SPAU să liciteze pentru atribuirea salubrizării stradale.

Horia Buhan, consilier local USR: ”Trecând peste faptul că, zic eu că e o decizie destul de importantă în ce privește orașul, curățenia stradală, trebuia să fie mai mult dezbătută iar documentațiile să nu ne fie trimise din nou cu 20 de ore înainte de ședința de Consiliu. Nu prea cred în concidență, trec peste asta pentru că deja nu mai am așteptări și atunci când nu ai așteptări și dezamăgirile sunt destul de mici. Din cât am putut să parcurg din documentație la momentul acesta discutăm despre speranță și convingeri. Nu avem nimic concret și nu avem un preț pe care să ne putem baza, să știm cam cât ar costa salubrizarea stradală la momentul acesta, pentru o lună, pentru un an. Și eu, de principiu, nu sunt de acord cu sistemul acesta de atribuire directă, s-ar putea să fie cu cea mai bună intenție, dar poate crea și anumite suspiciuni. Eu cred că SPAU ar fi trebuit să se înscrie într-o competiție cu alți operatori, să vedem niște prețuri comparative, să vedem niște servicii comparative și atunci nu am niciun fel de problemă ca acest serviciu să fie câștigat printr-o licitație de către SPAU. Dar să dăm un serviciu către cineva…fără să ne raportăm la niște costuri…(…) Mie mi se pare că dăm un cec în alb pentru ceva pentru care nu știm cum îl vom gestiona ulterior. Voi face un amendament cu prelungire pe 3 luni de zile, perioada in care SPAU se va ocupa de zona de salubrizare.”

Secretarul Primăriei Baia Mare, Lia Mureșan i-a explicat lui Buhan că SPAU nu poate intra într-o astfel de licitație.

Lia Mureșan, secretarul Primăriei Baia Mare: ”Din punct de vedere al atribuirii, potrivit Legii 51/2006 există două modalități de gestiune a serviciilor publice. Gestiunea directă și gestiunea delegată. Gestiunea directă este clar prevăzută la articolul 28 din Legea 51/2006 și spune că se realizează prin intermediul operatorilor de drept public prin atribuire directă. Ce propuneți dumneavoastră ca SPAU să participe la o licitație, nu se poate, cel puțin nu pentru salubrizarea stradală pentru că este o entitate în subordinea Consiliului Local, iar legea prevede ca pentru entitățile din subordinea Consiliului Local se face prin dare în administrare, prin atribuire directă pentru că este o structură creată de dumneavoastră, de Consiliu Local, sub controlul direct al Consiliului Local.”

Consilierul și-a menținut totuși dorința de a face Amendamentul pentru 3 luni de zile considerând că este suficient pentru o evaluare a costurilor în ceea ce privește salubrizarea stradală.

Horia Buhan, consilier local USR: ”Eu aș vrea să evităm să cream o structură care să fie un sac fără fund pentru că facem investiții, salubrizare și nu avem niciun control nici noi, ca și Consiliu Local. (…) Mie trebuie să-mi dați niște date.(…)”

Ulterior, Buhan s-a răzgândit și a revenit asupra Amendamentului pe care l-a propus la 6 luni de zile, în urma explicațiilor primite de la reprezentanții SPAU. În completare, Lia Mureșan a precizat că pentru perioada de 6 luni trebuie întocmit un nou studiu de fundamentare conform legii.

Amendamentul lui Buhan a fost supus la vot și nu a trecut. Ulterior proiectul de hotărâre a primit aviz favorabil în Comisia Economică. Referitor la proiectul care vizează aprobarea Organigramei și acesta a primit un aviz favorabil din partea aleșilor locali.

La această oră, 11.51, proiectul se dezbate în Comisia de Urbanism, unde un alt consilier USR, respectiv Hodorogea încearcă să înțeleagă proiectul propus…

Facem precizarea că pe salubrizarea stradală SPAU Baia Mare va desfășura o serie de activități dintre care enumerăm: măturatul, spălatul, stropirea și întreținerea căilor publice, colectarea cadavrelor de animale de pe domeniul public, colectarea, transportul depozitarea deșeurilor, moloz etc.

Vom reveni cu amănunte pe acest subiect după ce proiectul va fi expus în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Local Baia Mare.

Relatare de presă-În curs de ACTUALIZARE

ACTUALIZARE

Consilierii au acordat aviz favorabil celor două proiecte de hotărâre. În acest context, serviciul de curățenie stradală revine la SPAU Baia Mare.

Lasă un comentariu

error: Conținut protejat !!