La propunerea Ministerului Dezvoltării, Guvernul a aprobat, în ședința de astăzi, proiectul de Lege privind mobilitatea urbană durabilă, act normativ care stabilește condițiile necesare pentru un sistem de mobilitate durabil, echitabil, eficient și incluziv pentru realizarea unor condiții mai bune de mobilitate în zonele urbane și rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi și pentru creșterea siguranței rutiere în zonele urbane, utilizând soluții verzi și digitale.
Sunt stabilite țintele care contribuie la tranziția verde a zonelor urbane din România și la alinierea la principiile și practicile europene. Țintele sunt realizabile, fiind conectate cu finanțările pe care MDLPA le-a asigurat prin Componenta 10 PNRR – Fondul local.
Măsurile aferente planurilor de mobilitate urbană se adresează generației următoare de planuri, care vor pregăti perioada de programare post-2027. Nu sunt afectate municipiile care tocmai și-au actualizat planurile de mobilitate urbană durabilă sau cele care au inițiat deja revizuirea acestor documentații.
Proiectul de lege se corelează cu alte două inițiative lansate de MDLPA – Legea privind zonele metropolitane (adoptată în iunie de Parlament) și Strategia Națională de Dezvoltare Urbană Integrată, aflată în proces de avizare interministerială.
În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acestei legi, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației elaborează ghidul privind elaborarea planurilor de mobilitate urbană durabilă, aprobat prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.
Pentru planurile de mobilitate urbană durabilă pentru care s-au inițiat procedurile de aprobare sau de actualizare până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se aplică prevederile în vigoare la data inițierii acestor proceduri.
Autoritățile publice locale care nu respectă prevederile prezentei legi nu vor beneficia de finanțare din programele cu fonduri europene sau fonduri naționale gestionate de autoritățile publice de la nivel central.