În urma materialului de opinie publicat în cursul serii de ieri, 6 iulie, prin care solicitam poziția parlamentarilor din Maramureș, astăzi venim și facem public punctele de vedere ale acestora referitor la ceea ce s-a întâmplat la Colegiul Național Pedagogic ”Regele Ferdinand” din Sighetu Marmației.
Vă reamintim faptul că, ziaruldemaramures.ro a făcut publică o înregistrare audio în care Francisca Pok, cadru didactic în unitatea de învățământ menționată mai sus, a avut un limbaj neadecvat în fața elevilor, referitor la ministrul Educației, Ligia Deca. Mai mult, părinții copiilor au sesizat Poliția Municipiului Sighetu Marmației, Inspectoratul Școlar Județean Maramureș acuzând faptul că, copiii lor sunt jigniți și abuzați verbal la școală de către cadrul didactic menționat mai sus.
În această dimineață redacția a solicitat și Poliției Maramureș să precizeze sub ce aspect sunt desfășurate cercetările. Vă redăm mai jos, răspunsul integral.
Poliția Maramureș: ”Poliția Municipiului Sighetu Marmației desfășoară cercetări sub aspectul comiterii infracțiunii de purtare abuzivă, după ce o profesoară din cadrul unui colegiu național din municipiu a fost reclamată ca având un comportament necorespunzător față de anumiți elevi. Cercetările sunt desfășurate sub supravegherea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sighetu Marmației.”
Contactată telefonic ieri, 5 iulie, pentru a veni cu un punct de vedere, Francisca Pok a precizat: ”Nu am nimic de declarat. Este o anchetă în derulare.”
CLICK-Răspunsul ministrului după jignirile profesoarei de la CNP ”Regele Ferdinand” Sighetu Marmației
Senatorii Cristian Niculescu Țâgârlaș și Sorin Vlașin, dar și deputații Darius Pop și Gabriel-Valer Zetea au venit cu reacții în urma solicitării noastre, la fel și fostul ministru al Educației, Liviu Marian Pop.
Av. Cristian Niculescu Țâgârlaș, senator PNL Maramureș: ”Referitor la solicitarea dumneavoastră de a emite un punct de vedere privind cazul de la Colegiul Național Pedagogic ”Regele Ferdinand” din municipiul Sighetu Marmației, menționez următoarele:
– În România, învățământul preuniversitar constituie prioritate națională, fiind un serviciu de interes public reglementat prin lege având misiunea de a asigura condițiile și cadrul necesar pentru atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui tânăr, atât din punct de vedere cognitiv și socio-emoțional, cât și profesional și civic.
– Activitatea cadrelor didactice este de asemenea reglementată prin Statutul cadrului didactic, reglementările interne ale Ministerului Educației și Codul etic al profesorilor care reprezintă ansamblul de principii şi reguli de conduită ce trebuie să guverneze activitatea în cadrul instituţiilor de învaţamânt, în conformitate cu onoarea şi demnitatea profesiei.
– Membrii comunității școlare beneficiază de toate drepturile şi îndeplinesc toate îndatoririle pe care le au în calitate de elevi şi cetăţeni, având totodată dreptul de a beneficia de o educaţie de calitate în unităţile de învăţământ, respectarea imaginii, demnităţii şi personalităţii proprii.
În acest context consider că decizia Ministerul Educației, prin care cazul prezentat va fi cercetat de Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, este corectă și va soluționa această speță în conformitate cu reglementările și legislația în vigoare.”
Sorin Vlașin, senator PSD Maramureș: ”Cazul prezentat de dumneavoastră este unul regretabil, cu atât mai mult cu cât este vorba despre un colegiu maramureșean de prestigiu, pedagogic, în care sunt formați viitorii dascăli, iar profesorul trebuie să reprezinte un model, un reper pentru elevii săi. Desigur că, potrivit legii, cercetarea unor astfel de cazuri revine Poliției și Inspectoratului Școlar Județean Maramureș, instituții care au demarat deja anchete în acest sens și sunt convins că le vor soluționa cu celeritate, în litera și spiritual legii. Însă, dincolo de acest aspect, astfel de cazuri arată încă o dată că sistemul educațional din România are nevoie de o schimbare reală, din toate punctele de vedere: financiar, juridic și mai ales moral. Profesorii merită, pe de o parte să se bucure de respect și recunoștință pentru nobila misiunea de a forma minți și caractere, și de toate drepturile care să le asigure o viață și o activitate în condiții decente, însă, în același timp, dascălii trebuie să aibă responsabilitatea și conștiința importanței modelului pe care îl oferă tinerilor.”
Deputat Darius Pop, președinte AUR Maramureș: ”Având în vedere cele prezentate în articolul dumneavoastră și având în vedere că ați cerut o poziție a parlamentarilor din Maramureș, pe această cale solicit factorilor de decizie din unitatea de învățămant si din Inspectoratul Școlar Județean Maramureș să își îndeplinească atributiile pentru a readuce lucrurile pe un făgaș normal, moral si legal. Cred in obiectivitatea si echidistanța conducerii Inspectoratului Scolar Județean Maramureș, fapt pentru care aștept ca în cel mai scurt timp să prezinte public soluția pentru cazul de față.
Referitor la înregistrarea audio, aș dori să subliniez faptul că, doamna ministru și Ministerul Educației, ca minister de linie, trebuie să identifice toate măsurile în așa fel încât să avem un proces educațional în care să nu apară situații de criză. Chiar dacă deciziile acestora nu sunt pe placul nostru, rolul profesorului în fața clasei este altul. Suntem formatori de opinie, dar nu în acest mod. Acuzele sau denigrarea colegilor din sistem, nu se regăsesc în fișa postului cadrului didactic. Libertatea de exprimare, nu trebuie confundată cu atitudini ce pot influența în mod negativ educația elevului.”
Deputat Gabriel-Valer Zetea, președinte PSD Maramureș: ”Este foarte grav dacă astfel de lucruri chiar se întâmplă în școlile din Maramureș, din România. În calitate de părinte îmi doresc să cred că școala este locul în care copiii mei sunt în siguranță și unde acumulează cunoștințe esențiale pentru întregul lor viitor. Mă gândesc la toți elevii care trec prin situații neplăcute la școală și care îi afectează psihic și emoțional. Din nefericire, unii dintre ei clachează și iau decizii radicale care le pun viețile în pericol, iar datoria noastră, a societății în general este să prevenim bullyingul de orice fel.
Am discutat deja cu Mihai Pop, inspectorul școlar general și am încredere că instituția pe care o conduce va analiza cu foarte mare atenție toate aceste sesizări și va lua măsurile care se impun nu doar la Liceul Ferdinand din Sighetu Marmației, ci în fiecare școală din Maramureș unde există astfel de reclamații. Personal, am înțeles revendicările profesorilor și sunt de acord că educația este prioritară și că finanțările trebuie să fie pe măsură. La pachet însă cu o salarizare mai bună și meritată pentru profesori, aceștia trebuie să dea dovadă de mai multă responsabilitate, pentru ca salarizarea să fie corelată cu performanța la catedră. Rămân în strânsă legătură cu inspectorul școlar general, Mihai Pop și aștept și eu concluziile finale ale acestei anchete care se va desfășura la liceul din Sighetu Marmației.”
Prof. Liviu Marian Pop, fost ministru al Educației, președinte APP: ”E trist că mai avem profesori cu comportamente de genul acesta. E o dovadă în plus că sistemul de educație trebuie reformat din temelii și din păcate Noile Legi ale Educației nu rezolvă această problemă. Ca să fac o mărturisire din viața mea personală, în 2017, fiica mea era clasa a IX-a, proaspăt intrata la un liceu din București, iar un profesor a venit în clasă, fără să știe că este și fiica mea în acea clasă. Profesorul a făcut câteva declarații la adresa mea ca ministru al Educației de atunci. Ea nu mi-a spus nimic, iar eu am aflat după vreo două săptămâni de incident. M-am pus de multe ori în locul fiicei mele și mi-e greu să mă gândesc ce poate să treacă prin mintea unui copil atunci când un profesor se adresează sub forma aceasta; profesor cu multe, multe ghilimele… Ține de educația fiecăruia și din păcate cei șapte ani de acasă nu pot fi înlocuiți de școală, de societate doar părinții pot contribui la educația copiilor în anii de școală, iar societatea și școala să aducă un plus valoare educației.”
Revenim pe acest subiect.