Sindicatul Național al Grefei Judiciare DICASTERIAL a transmis redacției Ziarul de Maramureș un comunicat de presă referitor la nemulțumirile angajaților din Justiție cu privire la proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu pe care îl redăm mai jos, integral!
Sindicatul Național al Grefei Judiciare DICASTERIAL
”Având în vedere proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, pus în transparență decizională de Ministerul Muncii și Justiției Sociale în data de 14.08.2025, cu implicații majore asupra condițiilor de pensionare ale personalului auxiliar de specialitate din instanțe și parchete.
Față de lipsa totală de transparență și consultare a partenerilor de dialog social manifestată de Guvernul României la elaborarea acestui proiect de lege, deși s-a atras public atenția în nenumărate rânduri că o astfel de atitudine sfidătoare față de personalul care își desfășoară activitatea în cadrul Autorității Judecătorești – una dintre cele trei puteri ale statului va conduce la reacții pe măsură din partea organizației noastre sindicale, care pot conduce până la blocarea totală a activității în instanțe și parchete.
Deși prin adresa nr. 195/SNGJ din data de 22.08.2025 am solicitat Ministerului Muncii și Justiției sociale organizarea unei dezbateri publice pe marginea acestui proiect de lege, dezbatere publică obligatorie în raport de prevederile art. 7 alin. (9) coroborat cu cele ale art. 3 lit. f) din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, iar până la data prezentului nu am primit o convocare oficială la o astfel de dezbatere.
Ținând cont de problemele grave cu care se confruntă sistemul judiciar și care trenează de mai bine de zece ani de zile, respectiv:
– Deficitul de personal și lipsa unui demers instituționalizat și asumat de dimensionare corespunzătoare a schemelor de personal, cu efect direct asupra volumului excesiv de muncă și în continuă creștere, precum și asupra calității actului de justiție;
– Lipsa alocării fondurilor necesare pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și pentru modernizarea infrastructurii informatice și adaptarea acesteia la provocările noilor programe informatice derulate în instanțe și parchete;
– Asigurarea condițiilor minime de securitate și sănătate în muncă în locurile în care își desfășoară activitatea personalul;
– Neachitarea tranșelor salariale restante aferente anului 2024 – ceea ce a condus la declanșarea a mii de executări silite împotriva angajatorilor din Justiție, precum și incertitudinea generată de contextul economic actual privind plata tranșelor salariale restante din acte administrative și hotărâri judecătorești definitive scadente în anul 2025;
– Neplata și nerecunoașterea orelor suplimentare efectuate, precum și lipsa unei normări a muncii, care au condus la epuizarea fizică și psihică a personalului, precum și la situații de burnout.
La solicitarea și în reprezentarea a peste 7.500 de membri de sindicat – personal auxiliar de specialitate – care reprezintă cea mai numeroasă categorie profesională din sistemul de justiție, emitem prezentul
C O M U N I C A T D E P R E S Ă
Adunarea generală extraordinară a SNGJ Dicasterial întrunită în data de 27 august 2025, a hotărât:
1. Solicitarea retragerii proiectului de lege pentru modificarea condițiilor de pensionare ale personalului auxiliar de specialitate din instanțe și parchete, pus în transparență decizională la data de 14.08.2025 de către Ministerul Muncii și Justiției Sociale.
2. Organizarea unui miting în fața Ministerului Muncii și Justiției Sociale în data de 3 septembrie 2025, ca reacție la refuzul organizării dezbaterii publice solicitate prin adresa nr. 195/SNGJ din 22.08.2025.
3. Solicitarea, de îndată, a unei întrevederi cu Ministrul Justiției care să aibă loc până la data de 5 septembrie 2025 și în cadrul căreia să fie dezbătute problemele esențiale cu care se confruntă sistemul judiciar: deficitul de personal, lipsa fondurilor pentru asigurarea funcționării instanțelor și parchetelor în condiții decente de muncă, modernizarea infrastructurii IT a sistemului judiciar, asigurarea fondurilor necesare pentru plata drepturilor salariale restante aferente anului 2024 și 2025, plata orelor suplimentare și normarea muncii în instanțe și parchete, adoptarea în regim de urgență a unei legi privind salarizarea personalului din cadrul Autorității judecătorești pentru rezolvarea inechităților salariale, inclusiv tăierea sporului pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase de la 1.500 la 300 lei brut/lună.
4. Convocarea unei noi Adunări Generale Extraordinare în data de 5 septembrie 2025, în vederea organizării unui miting în fața Ministerului Justiției în data de 10 septembrie 2025, în cazul în care întrevederea solicitată nu va avea loc sau va fi una pur formală, fără măsuri concrete.
5. Începând cu data de 28 august 2025 activitatea personalului auxiliar de specialitate și conex va fi limitată exclusiv la atribuțiile ce derivă din soluționarea cauzelor urgente stabilite prin hotărârile adunărilor generale ale judecătorilor și procurorilor, coroborat cu măsurile de protest stabilite prin prezenta hotărâre.
6. Începând cu data de 1 septembrie 2025, vor fi adoptate următoarele forme de protest:
a. refuzul efectuării muncii suplimentare peste programul normal de lucru;
b. reducerea programului cu publicul cu o oră față de intervalul stabilit administrativ;
c. suspendarea programului de lucru cu publicul în parchete;
d. suspendarea eliberării actelor care nu sunt urgente;
e. suspendarea introducerii datelor în programele informatice privind digitalizarea sistemului judiciar, la nivel național și local, cu excepția ECRIS;
f. suspendarea furnizării relațiilor judiciare, cu excepția celor formulate în temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public;
g. refuzul de a înmâna la studiu dosarele aflate pe rol în cazurile în care acestea se amână fără discuții, conform hotărârilor adunărilor generale ale judecătorilor;
h. acordarea accesului la dosarele aflate în arhiva curentă doar prin intermediul dosarului electronic, fără consultare fizică în arhive;
i. amânarea înaintării formelor de dare în debit și recuperare a sumelor ce constituie venituri la bugetul de stat.
7. Cu privire la cooperarea cu celelalte organizații și instituții din sistemul de justiție, se reiterează disponibilitatea SNGJ Dicasterial pentru o colaborare autentică și onestă, parteneriatul real rămâne deschis pentru organizațiile și instituțiile care își doresc acțiuni comune, sincere și asumate cu organizația noastră sindicală.”
Sindicatul Național al Grefei Judiciare DICASTERIAL
Președinte Cătălin TRĂISTARU














