În fiecare zi ne confruntăm cu provocări și situații ce necesită a fi gestionate corect. Dar oare ce este corect? Ceea ce este in beneficiul nostru individual sau ceea ce este util comunității. Sociologii afirmă că există o tendință acută spre violență și canibalizare socială, marea majoritate a oamenilor fiind interesați de propriile nevoi, cel mult al celor de grup sau castă, în nici un caz de cele publice.
Zilnic parcurg 30 de kilometri în trafic, doar pentru deplasarea necesară desfășurării activității profesionale și nu este drum în care să nu fac comparație între comportamentul civic din Elveția, Franța și Germania, țări pe care le-am vizitat sau tranzitat în călătoriile mele.
Chiar dacă în România haosul din trafic nu atinge cotele celor din India, Mexic, Peru, Rusia, Indonezia sau Turcia, suntem total deficitari la capitolul răbdare, politețe și bun simț în trafic. Iar Baia Mare, evident la o scară mai redusă, nu face decât să confirme două aspecte majore, pe de o parte incompetența administrației locale incapabilă să sincronizeze niște semafoare, pe de altă parte tupeul, sălbăticia, aroganța și nesimțirea majorității celor care circulă pe drumurile publice.
Aventura din această scriere(citat dintr-un jurnalist – un clasic în viață) începe în zona periurbană unde mii de mașini vor să intre în traficul de pe drumul național. Se stă minute în șir căci coloana participanților în trafic, riverani sau aflați în tranzit, își bagă capul între umeri și blochează accesul, cu o mână pe volan și cu celălat pe telefon. Mai degrabă oprește un tir cu remorcă pentru a face loc unui autoturism, decât vecinul de pe strada paralelă. În orele de trafic aglomerat, de două ori pe zi dimineața și după amiaza, pe intrările în municipiu se realizează bușoane datorită infrastructurii subdimensionate și dezvoltării urbane haotice, șoseaua existentă neputând înghiți, pe un drum de căruțe cu două sensuri, miile de navetiști sau călători în tranzit.
În dreptul Primăriei Tăuții Măgherăuș există un drum ocolitor care conduce la șoseaua de acces cu aeroportul, de unde mai faci o sută de metri și ai ajuns la intersecția cu drumul național. Este scurtătura folosită de șmecherii și descurcăreții care mai apoi forțează un viraj la dreapta pe drumul național, în loc să stea 20-30 de minute in coloană. Traseul devine mai lejer până la intersecția B-dului Independenței cu B-dul Decebal, după care urmează patru semafoare succesive până în zona din fața Universității. Evident că cei intreprinzători/deștepți, nesimțiți merg pe banda din dreapta până aproape de podul peste Săsar, după care forțează intrarea la stânga pe banda a doua, fapt necesar pentru a accede spre strada Victoriei sau Iuliu Maniu. Neavând asigurare CASCO, participanți corecți în trafic nu riscă să blocheze sau să intre în coliziune cu nesimțitul obez.
Băimăreanul disciplinat stă în trafic și ascultă emisiunile matinale de pe posturile de radio naționale. Baia Mare are un post local dar nu transmite decât muzică, nimic la ora aceea despre trafic, evenimente sau știri locale. În acest timp, cei descurcăreți își beau deja cafeaua la birou, mândri că au slalomat prin trafic, dându-le cu tifla ”adormiților” și ”tâmpiților” care circulă civilizat. Care odată ajunși în zona centrului istoric au probabilitatea de a găsi un loc de parcare … zero. Cele disponibile, în tot perimetrul, sunt deja ocupate de funcționarii descurcăreți care ocupă spațiile fără jenă, în loc să circule cu transportul în comun. Din solidaritate față de bugetul local…
După ora 16 scenariul se repetă in fiecare zi, în plus față de orele dimineații apărând băieții/fetele cu ”spate” sau poziție socială, care blochează fără a fi de loc stresați, prima bandă în zona magazinelor cu fițe de pe străzile Gheorghe Sincai, Bdul București, Bdul Unirii. Ieșirea din oraș devine o aventură, atât spre Dej cât și spre Satu Mare, la semafoare acționând principiul celui mai mare sau mai nesimțit, adică supremația celor care cu ochii pe facebook sau vorbind la telefon, care se bagă în trafic cu un aer de superioritate de parcă toți ar fi…primarul Băii Mari. Aceștia circulă în viteză, cu claxoanele apăsate, fără centura de siguranță, cu telefonul în mână, fumând sau mâncând la volan, într-un dispreț suveran față de (po)pulimea deținătoare de Loganuri sau second handuri expirate.
Din tot acest peisaj lipsesc polițiștii locali, care vânează mașinile prostimii parcate pe zecile de locuri de parcare albastre, polițiștii naționali de la serviciul circulație care tocmai asaltează în haită plăcintăriile, orașul devenind o junglă armaghedonică dacă se mai blochează și un semafor. Realitate cotidiană în care pentru a supraviețui trebuie ori să devii membru în clasa șmecherilor fără reguli, ori a nesimțiților tupeiști sau a resemnaților care numără zilele până la concediu sau pensia izbăvitoare.
Soluții există, sunt chiar in text, doar că într-un oraș lipsit de moralitate și îngenunchiat de corupție nu se va face nimic. Pentru că decidenții sunt tocmai șmecherii, tupiștii și obraznicii din trafic!
Daca nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși! (N. Steinhardt)
Foto-arhiva
2 Comentarii
Foarte adevărat. As mai putea spune că pe studiile de fezabilitate tot făcute și nefacandu se nimic se puteau face două benzi de la ieșirea din Recea până la clubul văcarilor fără o investiție prea mare pe ambele sensuri și chiar până la Independentei. Dar la noi se duc banii pe orice fara folos. La nivelul de trafic între anumite ore este grav cu unii participanți la trafic,sfidând orice reguli de conduită și respect față de ceilalți „proști” cum zic unii.
Apropo de smecherisi descurcăreți, de ce nu investigați puțin și locurile de parcare,, Rezervate de Descurcăreți,, vezi parcare Grădinița de Arta de pe strada Minerilor!
Sunt rezervate 5 locuri de parcare de către conducerea grădiniței dar parchează pe altele ca acelea sa rămână libere!Dar noi restul de ce mai plătim abonamente de parcare