Adevărata problemă a cetățenilor României în acest moment nu este cine va fi președintele PNL pentru următorii ani. Este o chestiune internă a unui partid politic care ar trebui să ocupe mult mai puțin spațiu în mass media și mult mai puțin inters în preocupările cetățenilor. Problemă serioasă este cea legată de creșterea prețurilor la energie și gaze. Dar întrucât nu sunt un specialist în acet domeniu, nu doresc să îl abordez.
Pe de altă parte, consider că un subiect important și cu implicații majore pentru cetățeni, este falimentul unei companii de asigurări. Și nu discutăm de o companie oarecare, ci de compania care deținea 40% din piața asigurărilor de răspundere civilă obligatorie în caz de accident (RCA). Chiar dacă la prima vedere nu ar părea, este o problemă care nu afectează doar posesorii unor astfel de polițe. Dimpotrivă, ei vor fi prea puțin afectați de acest faliment, întrucât polițele își mențin valabilitatea. Vor fi afectați în schimb, cei care dintr-o neșansă, sunt implicați în relația cu societatea falimentară: persoane păgubite, aparținători, service-uri auto. Dar mai mult, ceilalți plătitori de polițe RCA vor suferi pentru că se preconizează o creștere exponențială a acestui serviciu obligatoriu pentru posesorii de autoturisme. Mai grav este că acest faliment a survenit în condițiile în care în țara noastră funcționează o instituție a căror angajați sunt plătiți considerabil mai bine decât ceilalți cetățeni și care avea atribuția de a supraveghea piața asigurărilor. În ce manieră a supravegheat-o, este de competența unor organe abilitate în acest sens să constate și sper să se autosesizeze. Ceea ce m-a frapat pe lângă dezinteresul manifestat, ca să nu spun complicitate, este faptul că persoanele din conducerea instituției își permit să sfideze instituția fundamentală a Statului român: Parlamentul României.
Potrivit Constituției României, Parlamentul României este organul reprezentativ suprem al poporului român (art. 61). Una din camerele Parlamentului, în speță Senatul, a convocat conducerea ASF la ședința comisiei economice. De precizat ar fi faptul că, pe lângă rolul deliberativ, Parlamentul are și rol de control. Ce a făcut conducerea ASF? A sfidat comisia, refuzând a se prezenta la sedința comisiei, invocând timpul scurt avut la dispoziție. Timp scurt pentru ce? Pentru că neregulile în ceea ce privește firma de asigurări falimentară au fost sesizate de ani buni, însă au fost ignorate și nu s-a putut sau nu s-a dorit a se lua nicio măsură concretă pentru a evita această situație. O situație pentru care tot noi, oamenii de rând suntem obligați să suportăm consecințele.
Conform dlui Mădălin Roșu, Președintele Biroului Asigurarilor de Autovehicule din România (BAAR), se estimează că în următorii ani se vor face plăți de peste 150 mil. Euro pentru a acoperi pagubele produse de persoanele asigurate la City Insurance. Întrebarea de la care ar trebui să pornească orice discuție în acest moment este: Cum s-a putut permite ca unei societăți de asigurări cu asemenea probleme să acapareze 40% dintr-o piață cu caracter obligatoriu pentru toți posesorii de autoturisme?
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a sesizat neregulile ASF în relația cu City Insurance încă din luna mai 2020. Cu toate acestea, semnalul lor de alarmă a rămas fără răspuns. Sper, ca în ultimul ceas, reprezentanții noștri în Parlament să pună piciorul în prag, să sancționeze, dacă este cazul conducerea ASF pentru că a permis să se ajungă în această situație. Dacă ar fi după mine, ar fi suficient să îi sancționeze doar pentru sfidarea de care au dat dovadă, respectiv refuzul de a se prezenta în fața comisiei economice a Senatului. În conformitate cu art. 63 alin 2 din Regulamentul de funcționare a Senatului: “În cazul în care comisiile solicită participarea la lucrărilelor a unor membri ai Guvernului sau a conducătorilor unor instituții publice, prezența acestora este obligatorie”.
Și totuși, oalele sunt sparte și cine plătește pentru ele?
TEXT: Ionuț Pîrvu – plătitor de poliță RCA, Baia Mare, 24 septembrie 2021