ADI DEȘEURI Maramures a transmis un drept la replică la articolul publicat ieri, 15 noiembrie 2025 -CLICK!. Prin acest DREPT LA REPLICĂ se contestă practic inclusiv pozițiile primarilor si a consiliilor locale care au decis să acorde un vot nefavorabil propunerii transmise UAT-urilor în nota de fundamentare și nu doar articolului în sine, care are la bază discutiile cu primarii si nota de fundamentare.
Si pentru că stim să respectăm libertatea de informare, redăm mai jos integral textul transmis de ADI Deseuri Maramures. Însă precizăm că ne menținem pozitia vis-a-vis de sumele uriase care urmează a fi propuse spre majorare. Aceste tarife noi, daca vor fi puse in practica vor afecta inclusiv cetățenii!

Acum, dacă ne uităm la 7.1 din nota de fundamentare – FOTO 1 SI 3 JOS!, se precizează ca Drusal nu-si face treaba si nu a colectat mare parte a deseurilor de pe platforme, -desi exista hotarare a instantei-, si nici deseurile verzi de la populatie. Spune mai departe că asta impiedica calcularea corecta a tarifului. Cu toate acestea, nu retine în fisa de fundamentare, cu aproximatie, aceste cantităti. Daca nu cunoaste aceste cantitati sustrase si cum exista dovezi ca nu se colecteaza aceste deseuri, ci le ia prin altă firmă, tocmai ca să diminueze cantitatea de deseu municipal, trebuia sa se mentină in fundamentare cantitatea din 2023, cea de 54.000 de tone. Automat tariful ar fi fost mult mai mic.
E aiurea să ”premiezi” cu un tarif mare operatorul care nu colectează ce are ca si obligatie, potrivit notei de fundamentare. ADI Deseuri recunoaste ca Drusal nu-si face treaba si viciaza calculul tarifului – uită cantitatile sa le cuprinda în fundamentare, cunoaste si acceptă neincluderea cantitatilor necolectate din culpa operatorului în fundamentarea tarifului, potrivit notei.

Colectarea textilelor a fost cuprinsă de ADI Deseuri Maramures in tariful din 2023. Atunci s-a aprobat suplimentar si masni. Kilometri sunt mai putini decat cei din contract si o retine chiar ADI in documentul DIN actuala nota de fundamentare- Foto 2 JOS!
In nota de fundamentare, ADI a retinut numărul redus de km. Dar acum, in DREPTUL LA REPLICĂ, explica ca 70 de lei in plus e si din cauza km in plus, ceea ce inseamna ca stiu ca nu pot ajunge la aceasta crestere numai din salarii.
Daca privim spre nota de fundamentare si spre textul transmis spre publicare, ne gandim că ceva nu puscă. În notă, kilometri parcusi sunt mai putini, iar in dreptul la replică scrie că sunt mai multi… Poate ar trebui ca ADI Deseuri să mai caute în tolbă explicatii pentru a putea justifica cei 70 de lei in plus/tonă.
Noi, jurnaliștii, lucrăm cu materialul ”clientului”, în cazul de față cu nota de fundamentare!
Ne intrebăm ce apără azi ADI Maramures, interesele operatorului sau al cetățeanului, respectând legea?

DREPT LA REPLICĂ
Referitor la articolul publicat sub titlul: „ADI Deșeuri vine cu un tarif de 909 lei/tonă la deșeu reciclabil pentru 2026. Majorarea afectează și cetățenii”.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și Legii nr. 190/2021 privind Codul deontologic al jurnalistului vă solicităm publicarea integrală a prezentului drept la replică, întrucât articolul menționat conține informații care nu reflectă realitatea și pot conduce la dezinformarea opiniei publice.
Considerăm necesar să clarificăm următoarele aspecte:
Operatorul a depus în termenul legal solicitarea de modificare a tarifelor pentru anul 2026, propunând un tarif de 380,60 lei pe tonă pentru deșeurile reziduale și 1.339 lei pe tonă pentru deșeurile reciclabile. În urma analizei tehnico-economice realizate de ADI Deșeuri Maramureș, valoarea reală a costului de colectare, inclusiv profitul de 5% prevăzut în 2019 odată cu încheierea contractului, este de 270,41 lei pe tonă pentru deșeurile reziduale și 909,63 lei pe tonă pentru deșeurile reciclabile. Aceste calcule se bazează pe date verificabile și reprezintă singura bază legală și obiectivă pentru stabilirea tarifelor.
Contrar afirmațiilor publicate, cum că majorarea tarifelor nu poate fi explicată prin simpla creștere a salariilor, a inflației sau al numărul de kilometri parcurși, este esențial de reținut faptul că în fișa de fundamentare există peste 40 de elemente de cheltuieli care contribuie la stabilirea tarifelor, nu doar cele prezentate, deși acestea au o pondere mare în această creștere a tarifelor.
Referitor la faptul că reducerea cantităților de deșeuri determină și reducerea numărului de kilometri, menționăm faptul că reducerea cantităților colectate, generate în principal de implementarea sistemului SGR, care determină ca cetățenii să ducă ambalajele la automate de tip RVM, nu reduce necesarul de trasee. Rețeaua stradală a rămas aceeași, programele de colectare nu s-au schimbat, iar personalul necesar parcurgerii traseelor este identic, cate un șofer și câte un deservent pentru fiecare mașină pentru deșeurile reciclabile, spre exemplu.
Mai mult, legislația din 2025 impune colectarea separată a deșeurilor textile, o activitate nou introdusă, care generează kilometri suplimentari și costuri adiționale. Toate aceste elemente trebuie avute în vedere pentru o evaluare corectă a tarifelor.
Este important de subliniat că taxa plătită de cetățean la primărie nu include doar activitatea de colectare, ci acoperă și următoarele activități, prin contracte încheiate cu alti operatori decât cel în cauză:
• sortarea și tratarea mecanico-biologică a deșeurilor;
• transferul și depozitarea acestora la depozitul din Oradea;
• taxa pe economia circulară plătită la Fondul pentru Mediu.
Prin urmare, orice analiză incompletă sau selectivă, care ignoră aceste cheltuieli, conduce la concluzii eronate și dezinformează publicul. Comparativ cu alte județe, tariful din Maramureș rămâne moderat, după cum urmează:
• Cluj: 343–457 lei pe tonă,
• Bistrița-Năsăud: 362 lei pe tonă,
• Sălaj: 281–339 lei pe tonă.
De asemenea, există și zone sau județe în care prețurile sunt semnificativ mai mari. Aceste tarife nu fac obiectul activității noastre, dar sunt importante pentru informarea corectă a publicului. Printre cele mai mari tarife, din informațiile noastre sunt următoarele:
• Hunedoara: 887 lei pe tonă,
• Prahova (zona 2): 875 lei pe tonă.
Tariful de 202 lei pe tonă aplicat în Maramureș se află, așadar, în partea inferioară a intervalului atât la nivel regional, cât și național, și include toate costurile obligatorii prevăzute pentru colectarea deșeurilor.
ADI Deșeuri Maramureș acționează ca autoritate executivă, respectând strict legislația în vigoare și deciziile Adunării Generale. Nu stabilește tarifele, ci realizează analiza de specialitate, transparent și obiectiv. ADI Deșeuri nu poate propune tarife din propria inițiativă, ci strict pe baza analizării unei fișe de fundamentare și cu respectarea legislației în vigoare. Totuși, aceste tarife intră în vigoare doar după aprobarea în Adunarea Generală.
Pentru corecta informare a publicului, invităm reprezentanții presei să consulte, oricând, documentele tehnice și financiare aferente activității de salubrizare. Toate datele sunt disponibile pentru verificare la sediul ADI Deșeuri Maramureș.
Director executiv,
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deșeurilor Maramureș
Vasile Roman















