Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Croaziera
Epavă uriaşă construită în 1629, descoperită în apropiere de Stockholm - Ziarul de Maramures

Breaking News

Epavă uriaşă construită în 1629, descoperită în apropiere de Stockholm

O corabie „geamănă” a celebrei nave suedeze de război Vasa a fost descoperită de arheologii marini în largul coastelor oraşului suedez Vaxholm, situat la 30 de kilometri de Stockholm, a anunţat luni Muzeul Epavelor Vrak, informează AFP și Agerpres.

Botezată „Applet” („Mărul”), nava a fost construită în 1629 de acelaşi constructor naval care a fabricat şi Vasa, la un an după naufragiul emblematicei ambaracţiuni suedeze în timpul călătoriei sale inaugurale.

SFARA

„Odată cu descoperirea lui Applet, putem să aducem o piesă centrală a puzzle-ului despre dezvoltarea construcţiei navale suedeze”, a declarat într-un comunicat unul dintre arheologii care au coordonat cercetările, Jim Hansson.

„Descoperirea ne va permite să înţelegem felul în care navele de război au evoluat, de la Vasa instabilă la gigantul capabil să navigheze şi să controleze Marea Baltică”, a precizat el, adăugând că flota suedeză a fost un factor decisiv pentru ca acest regat să se impună ca o mare putere a secolului al XVII-lea.

Potrivit muzeului menţionat, uriaşa epavă a fost văzută prima dată în decembrie 2021 într-o strâmtoare din largul localităţii Vaxholm.

„Construcţia şi dimensiunea impresionantă ni se păreau extrem de familiare. Speranţa de a găsi una dintre navele similare cu Vasa s-a trezit atunci în noi”, a adăugat Jim Hansson.

Deşi părţi din flancurile ambarcaţiunii s-au prăbuşit pe fundul mării, coca ei s-a conservat până la puntea sa inferioară, dedicată artileriei. Elementele care s-au desprins din corpul navei au dezvăluit structuri de susţinere a tunurilor pe două niveluri. Un studiu mai aprofundat al epavei, realizat în primăvara anului 2022, a dezvăluit detalii pe această navă care fuseseră până atunci văzute doar pe celebra Vasa.

Potrivit Muzeului Epavelor Vrak, detaliile tehnice, dimensiunile şi eşantioanele de lemn recoltate au confirmat că este într-adevăr vorba despre „Applet, geamăna navei Vasa”.

În 2019, acelaşi muzeu a anunţat descoperirea altor două nave de război în aceeaşi zonă.

În epocă, arheologii credeau că una dintre cele două nave descoperite ar fi putut să fie Applet, însă anchete suplimentare au arătat că acele ambarcaţiuni erau în realitate două nave de război de talie medie, care datau din 1648 şi se numeau Apollo, respectiv Maria. Numită după unul dintre regii Suediei, nava de război Vasa a avut iniţial rolul de a fi un simbol al puterii militare suedeze.

Ambarcaţiunea, mândria unui regat al Suediei aflat în plin avânt în secolul al XVII-lea, s-a scufundat însă în timpul călătoriei sale inaugurale în apele din largul capitalei suedeze în 1628 din cauza unor erori de fabricaţie, care au făcut-o incapabilă să plutească. Vasa a parcurs pe apă doar un kilometru.

Epava sa a fost scoasă la suprafaţă abia în 1961 şi este expusă de atunci la Muzeul Vasa din Stockholm, unul dintre cele mai populare spaţii turistice din oraş.

Lasă un comentariu

error: Conținut protejat !!