Cum prevenim apariția litiazei renale? Se recomandă alimentele bogate în fibre insolubile

Măsurile preventive se adresează persoanelor cu risc crescut de a dezvolta o litiază renală sau celor care au în istoricul personal această patologie.

În cazul persoanelor cu risc de recidivă, pentru o mai bună eficacitate a recomandărilor, se recomandă identificarea compoziției calculilor prin testele indicate de medic (analiza urinii, analiza unui calcul eliminat).

Hidratarea optimă este măsura generală de prevenție a litiazei renale. Se recomandă consumul a cel puțin 2 litri de lichide pe zi (în special apă). În caz de efort fizic intens, precum și în timpul verii, aporturile lichidiene vor fi de cel puțin 3 litri pe zi. O metodă simplă de apreciere a stării de hidratare este observarea culorii urinii: ea ar trebui să fie incoloră sau galben deschis.

Printre băuturile recomandate, după apă, se numără: ceaiul, cafeaua, berea și vinul care au un efect protector împotriva formării calculilor renali, deoarece cresc cantitatea de urină emisă (deși ceaiul și cafeaua conțin un nivel crescut de oxalați, iar consumul de bere și vin în exces pot afecta funcția hepatică). Atenție la consumul zilnic de ape bogate în minerale, în special la cei care nu consumă cantitatea minimă recomandată de 2 litri apă/zi și nu au o diureză normală!
Un alt principiu profilactic este reducerea consumului de proteine.

Consumul de proteine de origine animală trebuie moderat, deoarece acestea determină cristalizarea sărurilor în urină. În schimb, proteinele vegetale nu au fost asociate cu un risc crescut de formare a calculilor renali.

Persoanele cu risc de calculi renali formați din oxalat de calciu trebuie să limiteze consumul de alimente ce conțin cantități mari de oxalați. Din categoria alimentelor cu un continut ridicat de acid oxalic fac parte: ciocolata, cafeaua, spanacul, sfecla, ceaiul negru, băuturile de tip cola, sparanghelul, fructele de pădure (coacăze, afine), tărâțele de grâu, stevia, măcrișul, roșiile, smochinele, nucile și arahidele.

Pentru a preveni recurența calculilor, se pare că reducerea consumului de oxalați este mai importantă decât reducerea nivelului de calciu din urină. Ținând cont de importanța calciului pentru menținerea masei osoase, specialiștii nu recomandă persoanelor cu risc să limiteze aportul de calciu, în schimb, trebuie respectate dozele zilnice recomandate de calciu, fără a le depăși în mod inutil.

Alimentele bogate în fibre insolubile reduc absorbția calciului în intestin și prin urmare, nivelul de calciu din urină. Consumul de fructe și legume bogate în potasiu pot contribui la reducerea excreției de calciu și permit astfel diminuarea riscurilor de formare a calculilor renali. Cea mai bună metodă de a crește aporturile alimentare de potasiu este consumul de fructe și legume, în special cartofi (în coajă), pepene galben, fructe de avocado și banane.

Datorită efectului de creștere a solubilității calciului în urină, magneziul are un efect preventiv împotriva formării calculilor renali. Unele studii arată că asocierea potasiu – magneziu poate reduce recurența calculilor renali.

Lasă un comentariu

error: Conținut protejat !!