Primate sau homo sapiens în Consiliul Local Baia Mare? Care e ”barometrul” care măsoară ”presiunea atmosferică” din Codul Administrativ? Radu Ardelean: ”Dă avertismente și ceva “Cartonașe rosii” în mod abuziv încercând să cenzureze vorbitorii” - Ziarul de Maramures

Primate sau homo sapiens în Consiliul Local Baia Mare? Care e ”barometrul” care măsoară ”presiunea atmosferică” din Codul Administrativ? Radu Ardelean: ”Dă avertismente și ceva “Cartonașe rosii” în mod abuziv încercând să cenzureze vorbitorii”

Invităm băimărenii la o ședință a Consiliului Local pentru a se lămuri cu privire la modul în care sunt dezbătute anumite proiecte de hotărâre care vizează orașul în care trăim. Invităm băimărenii să vadă ce înseamnă limita și maxima intelectuală de care dispun consilierii locali. Invităm băimărenii să vină la o ședință publică pentru a-și forma propriile opinii, pentru a trage singuri concluziile.

Jocurile de imagine și de putere pe care le practică unii consilieri nu fac cinste băimărenilor care i-au ales în septembrie 2020. Temerea de a pierde puterea îi determină să cadă în derizoriu. Să marșezi pe expresii de genul ”fac acest lucru ca să-i retragă sprijinul politic” sau ”Profitând de conjunctura ședinței de azi, viceprimarul și-a transpus visul într-o amenințare publică” denotă lipsa asumării a ceea ce ai facut și a repercursiunilor care curg de aici.

Să-ți salvezi imaginea prin manipularea maselor de oameni prin autovictimizare când tu nu poți arunca cu piatra, e lipsă de demnitate și înțelegere, e o contestație a democrației. Să areți cu degetul spre demararea unei acțiuni perfect legale și întemeiate, pe care un grup civic dorește să o inițieze pentru că tu ajungi să crezi că ești victima lor, nedorind să confrunți adevărul sau doar pentru că vrei să induci această idee pentru a obține protecția publică, e tot lipsă de demnitate.

Ca să ne facem înțeleși, ”autovictimizarea sau autoflagelarea morală este starea psihologică autoindusă trăită de un om care pretinde că se află în postura de persoană lezată, prejudiciată. Autovictimizarea este pretenția necorespunzătoare adevărului, pe care anumiți oameni o au, susținând că se găsesc în situații de vulnerabilitate care necesită protecție. Aceștia au pretenții disproporționate față de societate, în raport cu ceea ce ei oferă sau legal ori moral li se cuvine, nu-și asumă efectele conduitei lor și îi consideră pe alții vinovați de situația în care se află”, explică avocatul Mihai Adrian Hotca, pe blogul său, personal.

Îngrădirea dreptului la exprimare

”Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare”, precizează Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

Este adevărat că un președinte de ședință este cel care poate decide ordinea în care consilierii locali pot lua cuvântul sau pot primi un avertisment, conform Codului Administrativ. Însă legiuitorul când i-a dat această putere a ținut cont de libertatea de exprimare. Nu poți să abuzezi de reglementări, să ameninți și să pui în aplicare astfel de măsuri fără să ai argumente solide, iar tu la rândul tău să nu respecți ordinea procedurilor.

Nu poți îngrădi dreptul la exprimarea unui punct de vedere, că nu rezonează cu tine, așa cum s-a întâmplat ieri, în cadrul ședinței de CL, cu avocatul Ionuț Pîrvu.

Nu poți să te folosești după bunul tău plac de astfel de prevederi legale și să le dai conotațiile tale doar pentru că un om e vorbăreț: ”colegul meu Doru Dancuș a fost mai vorbăreț decât prevede Codul Administrativ” (n.r.-Mircea Cirț, Facebook). Care e ”barometrul” care măsoară ”presiunea atmosferică” din Codul Administrativ? Există vreun articol în acest Cod care impune un anumit număr de cuvinte?

Să uzitezi expresii ”Nu pot fi intimidat” (n.r.-Mircea Cirț, Facebook) când nici nu s-a pus problema astfel, e de noaptea minții.

Există o ordine firească a lucrurilor, consilierii cer cuvântul fie prin ridicarea mâinii, fie verbal plus că nu vorbim aici de grădiniță, ci de Consiliul Local Baia Mare care nu este format din primate, ci din oameni. Dialogul care se naște între homo sapiens (n.r.-omul înțelept sau omul inteligent) e natural și firesc. Ar fi o problemă de natură psihologică cu semne uriașe de întrebare dacă nu ar exista dialogul, opiniile diferite, care sunt constructive.

Când tu nu ești la subiect, dar o ceri altora: ”(…) așa că voi veghea la respectarea ordinii și a reglementărilor, obișnuindu-i cu așa ceva și pe cei care consideră că în ședințe pot vorbi-sau se pot comporta-după cum îi taie capul” (n.r.-Mircea Cirț, Facebook).

Dialoguri și opinii

Vă prezentăm scurte fragmente din cadrul ședinței Consiliului Local Baia Mare, care s-a desfășurat ieri. Pe scurt, primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheș a retras LEGAL șase proiecte de pe Ordinea de zi. O parte din consilieri nu au reușit să le noteze în timp util și au cerut secretarului general al Primăriei Baia Mare să-i atenționeze care sunt acestea. La proiectul de hotărâre nr. 14, Mircea Cirț, președintele de ședință, a dorit să se voteze retragerea, un fapt nelegal, au considerat consilierii. Însă au fost și voci care au cerut sprijinul aleșilor cu studii juridice.

Bogdănel Gavra, consilier local PMP: ”Dacă îmi dați cuvântul și mie un minut, vă rog. Și eu și dumneavoastră și alții avem alte specializări. Cred că de această dată cel mai corect ar fi să se exprime cei care au studii juridice și aici mă refer la domnul Pîrvu, la domnișoara Marincaș, la doamna secretar general, în primul rând cât și la alți colegi care au studii juridice. Că eu am o părere este una, că este părerea mea și nu știu dacă este cea corectă, cea potrivită. Ca să nu mai avem astfel de situații trebuie să găsim o formulă prin care să adresăm o întrebare unei instituții să ne spună cum e? E cum spuneți dumneavoastră sau cum spune Codul Administrativ? (…)Eu vin și spun că trebuie să ascultăm părerea celor care au astfel de studii. Aceasta este concluzia mea.”

Ionuț Pîrvu în declarația sa, a explicat că nu se poate supune la vot un proiect de hotărâre care a fost retras de pe Ordinea de zi de către Inițiator. Ioana Marincaș a susținut declarația consilierului Pîrvu, aceasta primind acordul de la Mircea Cirț pentru a lua cuvântul.

Ioana Marincaș, consilier local PNL: ”Bună ziua, stimați colegi! Și din punctul meu de vedere consider că nu suntem nici unul din această sală îndreptățiți să interpretăm legea astfel că la fel ca și colegul meu Ionuț Pîrvu susțin faptul că nu putem noi, în calitate de consilieri locali să retragem un proiect de hotărâre de pe Ordinea de zi dacă nu noi l-am inițiat. Mulțumesc!”

Mircea Cirț, președinte de ședință, consilier PNL:Eu cred că toți suntem în măsură să interpretăm legea și să o aplicăm.”

Ioana Marincaș, consilier local PNL:Doar instanța de judecată poate să interpreteze legea.”

Ulterior.

Ionuț Pîrvu, consilier local PSD: ”Doamna secretar aș avea o rugăminte. În momentul în care se supune la vot un anumit proiect să ne atrageți atenția pentru că nu am reușit să notez care sunt proiectele retrase de pe Ordinea de zi. Aceasta este o rugăminte. În al doilea rând domnule președinte, am citit care sunt atribuțiile președintelui de ședință, și nu am regăsit unde figurează acele cartonașe pe care le primim câteodată. Vă mulțumesc.”

Radu Ardelean, consilier local Coaliția pentru Baia Mare: ”Eu apreciez că ne citiți din regulament domnule președinte, dar consider că în momentul în care dumneavoastră ați dat un cartonaș, cum vă place să spuneți, o avertizare unui coleg ați avut deja în minte motivul pentru care ați dat. Eu atât v-am întrebat. Care este motivul pentru care ați cenzurat un coleg în a-și exprima punctul de vedere pe care l-a cerut la acest proiect și și-a exprimat punctul și l-ați avertizat? Acum că dvs ne citiți din regulamentul pe care noi deja l-am citit … ”

Mircea Cirț: ”I-am spus să fie la subiect, nu a fost la subiect. Așa că îmi intră în atribuții. Am ales să-l avertizez și va fi consemnat în procesul verbal.”

Ionuț Pîrvu: ”Domnule președinte vă mulțumesc că mi-ați spus care sunt motivele pentru care am fost sancționat cu un avertisment. Logic era să-mi fi spus înainte de a mi se aplica acel avertisment motivele pentru care sunt sancționat. Eu înțeleg că faptul că v-am solicitat să ne explicați de unde ați scos acele cartonașe reprezintă o încălcare a regulamentului sau al Codului Administrativ? Pentru că aceasta a fost chestiunea de care v-am întrebat. Faptul că nu era la subiect? Era perfect la subiect pentru că am pus o întrebare secretarului general pentru că nu știam dacă acel proiect a fost sau nu retras de pe ordinea de zi. Unde este încălcarea regulamentului de ordine interioară? Însă unde este încălcarea Codului Administrativ de către subsmenat? Voi accepta acest avertisment, voi accepta și celelalte sancțiuni, nu e nicio problemă, dacă dumneavoastră apreciați că se impun, dar vă rog și vă atrag atenția să reflectați și dumneavoastră la același Cod.”

Ulterior.

Mihaela Câmpan, consilier local: Domnule președinte vă bateți joc de noi?

Mircea Cirț: ”Nuuuuu…”

Mihaela Câmpan: ”Ba da! Eu am ajuns la concluzia aceasta.”

(n.r.-declarații rezumat, susținute ieri, 27 mai, în plenul ședinței de CL)

Radu Ardelean, consilier din partea Coaliției pentru Baia Mare a lăsat un comentariu la o postare făcută în cursul serii de ieri pe Facebook în care explică pe scurt ce s-a întâmplat.

RADU ARDELEAN-FB:

”A vrut sa încalce Codul administrativ supunând la vot Ordinea de zi chiar dacă i s-a recitit și explicat din lege (si de către secretarul general si de către colegii juriști inclusiv cei PNL) a doua oară ca este ilegal. S-au pierdut 30 min. din ședința pentru ca nu voia sa respecte legea.
A vrut sa încalce Codul administrativ neacceptând că inițiatorul unui proiect își poate retrage proiectul înainte ca acesta sa fie votat. A supus ilegal la vot anumite aspecte asupra cărora atât secretarul cât și colegii dansului de partid (juriști) i-au spus ca NU sunt legale. S-a mai pierdut o jumătate de oră pana sa înțeleagă ca “numai tribunalul poate interpreta legea” și nu poate conduce o ședința a forului deliberativ ca pe o firma privată (adică făcând ce vrea)
A încălcat Codul administrativ părăsind sala (in calitate de președinte de ședința) fără sa anunțe oprirea lucrărilor și afirmând ca ii delega secretarului (ceea ce nu se poate) atribuțiile de a conduce ședința și a vota in locul lui.
Nu a respectat HCL 37/2021 care prevede ca doar jurnaliștii acreditați pot filma ședințele. Lăsând ceva trust de presa (prieten din câte am înțeles) sa conturbe lucrările.
Da avertismente și ceva “Cartonașe rosii” in mod abuziv încercând sa cenzureze vorbitorii. I-am cerut clarificări, asupra motivării și asupra semnificației termenului de “Cartonaș roșu” dar nu le-a oferit. Ar mai fi de spus multe, dar nu doresc sa intru in alte polemici.”

Lasă un comentariu

error: Conținut protejat !!